Skriv-wannabe

tisdag, maj 23, 2006

Kap 21

Första delen av nytt kap, weeho!

Kap 21 Stockholm, onsdag

”Kan man säga att det här är en tradition nu? Tredje onsdagen i rad. Nästa vecka behöver vi inte ringa innan, vi står båda här klockan sex och är hungriga.” Markus buffade till henne lätt i sidan. ”Tisdag match, onsdag middag med dig på Söder. Det börjar bli en veckorytm.”
”Ja, kanske. Vad gör du på fredagar och lördagar? Vad har du för rytmer då?”
”Det är olika. Vad gör du?”
”Sover.” Stella fnissade. ”Så kul är jag. Jag kan sträcka mig till att gå på tidiga bion eller äta med Cissi, men senast klockan nio måste jag få åka hem och sova. Men berätta vad gjorde du i helgen?”
Markus tänkte efter. ”I fredags var jag hemma. I lördags var jag hos Fredrik och Eva en sväng. Fast det var på dagen. Så man kan väl säga att jag var hemma då också. Såg en film. Tror jag. Jag minns knappt.”
”Hmf.” Hon såg på honom.
Han såg tillbaka. ”Vaddå hmf?”
”Inget.” Hon visste inte om den här hemmahelgen var typisk eller otypisk för Markus. Hennes Spray Date-annons hade gett en hög otillfredsställande svar. Till och med dom som kunde stava och skrev mer än fem meningar långa mejl kändes fullständigt olockande. Det var kanske graviditeten som lockade till sig idioter som ville ha en tacksam och sexgalen kvinna. Efter fyra dagar hade hon avslutat sitt konto där, och inte ångrat sig en sekund sen dess. Krogen och Spray Date var båda strukna från listan över potentiella raggningsställen. Raggning var också helt struket från listan när hon tänkt efter.
”Gå på tidiga bion med mig på fredag” sa Markus.
”Vi två?” Hon var tvungen att se efter om han menade allvar eller skojade. Han menade allvar. ”Ska vi?”
”Ja?” Han ryckte på axlarna. ”Tänk på i mars, Stell.”
Stella tänkte på mars. ”Menar du att vi kommer att ha fullt upp och aldrig kan gå på bio efter mars?”
”Nej. Jag menar att vårt barn kommer i mars, så du behöver inte se ut som att jag föreslår att vi ska emigrera till Spanien tillsammans när jag säger bio. Det här handlar om två timmar en kväll med mig.”
Hon kände sig fortfarande lite tveksam, men han hade en poäng. Med tanke på allt som skulle hända i mars, vad gjorde två timmar en fredag? Eller två timmar varje onsdag? Eller lägenhetsvisningar varje söndag, som de två senaste gångerna slutat med en fika efteråt för att gå igenom vad de sett på? Dom hade inte ens hållit sig till det ämnet senast för de lägenheter de kollat på i söndags var för deprimerande tråkiga. Markus var i dagsläget nästan hela hennes sociala kalender. Till och med mer än Cissi. Gjorde det någonting även om det inte var en emigration till Spanien?
Stella hann inte svara innan Markus kramade hennes arm. ”Sov på saken. Vi hörs om det.” Det var allt hon fick den här gången, ingen helkram och ingen halvkram. Han log och promenerade iväg mot tunnelbanan med portföljen svängande.