Skriv-wannabe

söndag, april 30, 2006

Mer kommer.. snart

Lite uppdateringstunt sista dagarna här.. Jag håller på med ett annat skrivprojekt som är lite mer brådis, så skrivo har varit aningen nedprioterat. Men men, snart kör jag på det igen. Det är, faktiskt, inte SÅ mycket kvar nu på den här historien!

I början, allra längst tillbaka i de första inläggen, var det lite namndiskussioner och prat om namnet Stella bla och att det fanns flera böcker med Stellor redan. Jag kunde inte komma på en enda jag läst då, så jag behöll Stella som Stella. Igår hittade jag en; Stella i The distance between us av Maggie O'Farrell. Gillade inte den boken, men namnet satte sig någonstans i bakhuvudet alltså. Men NU kommer jag ju inte att byta det namnet, och inte pga EN annan bok. Jag gillar verkligen Stella som namn plus att det skulle bli helt fel att döpa om henne till... Ann-Sofie... eller något i det här läget. Alla namn och allt sånt har satt sig för permanent för mig nu, och det känns skönt.
Det känns som att det är en av anledningarna till att jag har skrivit om och skrivit om och nu äntligen är nöjd - jag har fyllt ut människorna mer och mer nu, så saker de gör (som jag kommer på dårå, men det är ju ändå de som gör det) blir mer logiska i samspel med hur de är. Flummigt? Insnöat? Ett exempel - i några gamla versioner här i arkivet så har Johan och Stella fler gånger av kroppsnära samspel (det var en fiffig formulering det) av bra kvalité. Och det var ju kul för mig, men det kändes ändå fel, för de två. Nu när det är precis motsatt stämmer det mycket bättre.
Tack alla besatta timmar med den här historien i huvudet för de insikterna!