Skriv-wannabe

fredag, september 09, 2005

Värsta lyxen och "Greta"

Nog för att det är trist att vara tjänstledig med ambitionen att söka nytt jobb, och inte lyckas fixa nytt jobb alls så snabbt som jag trott.. men den här veckan så har det känts som en riktig drömtillvaro. För några år sen var jag på en sommarskrivkurs på en folkhögskola, en vecka. Då hade vi kursen dagtid, jobbade med texter, pratade, läste, sen middag i restaurangen, och sen gick de flesta och skrev lite till på kvällen. Hela tiden levde man liksom i ett kreativt rus där man bara tänkte på att skriva och skriva, och inget utifrån störde. Det var såååå kul!
Nu har min sambo varit borta, så det här blev nästan en likadan skrivvecka som på kursen. Minus kurstimmarna och den färdiglagade maten, men jag har bara gått omkring här i en bubbla och tänkt på texten, och ännu mer på texten, dygnet runt. Suttit uppe sent. Ätit vid datorn. En äkta författar-wannabe-tillvaro. Värsta lyxen!!
Ikväll kommer sambon hem, han är efterlängtad även om det inte verkar så!, så nu blir det nog mer normalt liv här för mig.

"Greta". Well. Greta ska ju inte vara 80-90, utan 60. Gunilla kanske är bättre? Nog för att jag som sagt är ett fan av Ester Bolego, men för mig känns det tillräckligt extremt med en perifer Laura Musto. Och en Max. Och en Stella. Resten borde vara mer "kända", dvs att det går att placera folk ganska rätt pga namnet. Tid och ålder. Jag kanske får göra om Greta till en Gunilla.

4 Comments:

  • Ja, Gunilla är bättre för en 60-årig moster eller faster. Min farmor heter Greta. Hon är 92!

    By Blogger Helena, at 9:43 em, september 09, 2005  

  • Fast å andra sidan så känner jag en Greta som är 65 och en som är 45... ;-) Min Gunilla är dock bara 40. Svårt det där med namn...

    Kanske kan du få lite hjälp här: http://www.svenskanamn.se/. Där kan man bland annat läsa om namns popularitet ur ett historiskt perspektiv.

    By Anonymous Anonym, at 10:08 fm, september 11, 2005  

  • Ps. Gunilla kan nog passa bra på en 60-åring förresten. Den här infon hittade jag om det namnet på svenskanamn.se:

    "Gunilla var ett popnamn under 40- och 50-talen. Bland flickorna som föddes 1950 var Gunilla det 13:e vanligaste förnamnet."

    By Anonymous Anonym, at 10:12 fm, september 11, 2005  

  • Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    By Blogger skrivo, at 10:42 fm, september 11, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home