Skriv-wannabe

söndag, juli 16, 2006

jotackdetregnar.blogspot.com

Nytt! Nytt! Vet inte alls vad det blir, men bara för att jag sitter och redigerar det ena och det andra och måste tänka på det så kommer jag givetvis på bra idéer.

Kap 1 av det här som jag vet inte vad, men i blogform än så länge :

jotackdet regnar.blogspot.com

Lördag 7 januari, kl 12:48.

Finn tre rätt :

1) Jag och min mest fantastiske bäste vän, vi kan kalla honom Jonas, för han heter så på riktigt också ...

2) Reser runt i Indien och Asien i tre månader, från den 20 januari och framåt ...

3) Och min fantastiske bäste vän, han som heter och kallas Jonas, kanske förhoppningsvis under tiden kommer på att vi två har så mycket gemensamt och alltid så kul ihop och jag är ju så snygg och söt och snäll och smart på alla sätt och vis, så nu måste han faktiskt bli tillsammans, på riktigt, med mig.

Tillägg av runner-up 4) Vi kommer hem i mars, solbrända, livserfarna, och kära.
VI” sa jag. "VI kommer hem."

Fram tills för tre veckor sen såg planen för januari ut så. Jullov, se till att få så många pass som möjligt i Hemtjänsten och tjäna massa ob-tillägg, tentaplugga, skriva tentan den 18 januari och dra till Bombay, som heter Mumbay, jag glömmer alltid det, den 20:e. Bra, va?
Jo.
Men den 16.e december fattade jag att Jonas planer sett ut så här:

1) Få Bea, tjejen jag dejtar, att bli kär i mig.

2) Lyckas tjata och övertala henne att följa med till Indien och Asien i tre månader.

3) Vi två åker till Indien och Asien i tre månader!!! Ja, och min kompis, eeeh, Emelie, följer ju med också. Hon är schyst.

Så från och med idag har jag en ny plan.

1) Jag skiter i Indien och Asien, Jonas och Bea, och åker till ... ta dam! ... Bergen, Norge.

2) Jag blir au-pair.

3) Jag stannar till minst juni, juli.

Tillägg av runner-up 4) Jag kommer hem blek och ensam och fattig för Norge är ju så dyrt och Bergen är det ställe där det regnar mest i hela Europa. Ja, fyra gånger mer än i Stockholm. Ja, mycket mer än i London. Mest i hela Europa regnar det där, i Bergen. Dit ska jag. Av egen fri vilja.

Finn tre fel :

1) Jag är tjugofyra. Ingen blir au-pair när dom är tjugpfyra. Det blir man när man är tjugo.

2) Jag kan ingenting om barn. De stackare jag ska ta hand om är sex och åtta år, men ändå. Stackare var ordet. Det senaste barn jag kände var min lillasyster, Sigge. Hon är sjutton nu.

3) Om man ska bli au-pair, varför välja Norge??!! Det ska man vara i USA eller England. Men London, jag tål fan inte London. Där får jag hemlängtan och blir deprimerad efter en dag. Det går inte. Och USA var så bökigt.
Så det var tur att jag såg den där annonsen i DN. Tur att mina föräldrar prenumererar på DN. Tur att jag redan hyrt ut studentrummet och fått beviljat studieuppehåll. Tur att jag jobbat som ett svin och tjänat en massa pengar. Tur att Bea kunde överta min biljett för en ringa summa. Tur tur tur, allting, skittur. Tur att jag ska till Norge så slipper jag gå hemma hos mamma och pappa och dra. Tur att jag slipper hjälpa Sigge med hennes gymnasieläxor. Knacka på dörren och se till så att hon inte håller på och ligger med sin pojkvän utan skydd när han kommer på besök. Tur att jag själv slipper ligga på soffan och tröstäta chips och bli fet som en val tills i mars när en certain someone kommer hem och är skitsnygg och brunbränd och lycklig.
Men va? Låter jag bitter? Hell no, jag ska ju ut på äventyr!
Det hade såklart varit ännu mer TUR om Bea inte kommit på den där festen som Jonas var på i november. Eller om Jonas inte plötsligt utvecklat en förkärlek för små pundiga brudar med slingat hår som äter en morot, en hel en!, till lunch och pratar med bebisröst till honom.
Tre månader tillsammans med henne, med dem, i små hotellrum, på nattåg, flygplatsväntan, stränder, restauranger, laundromats.
Nej tack.

”Hej, jag heter Em. Jag är 178 cm och har en benstomme som passar till det, know what I mean. Jag gillar inte morötter så mycket. Jag har mörkbrunt hår. Jag pratar normalt, till alla.”

Det går ju inte.
Imorgon får Oda, tjejen som är åtta år, och Stian, pojken som är sex, fint besök. Bara inte planet kraschar över Hardangervidda först. Det är en glaciär.
Man kan ju alltid hoppas.

Så vad ska man shoppa i Bergen?

Haresåbra / Em. Jag menar "ha det".


1 kommentar
”Gå på Pepper, dom har jättefina kläder, tex Filippa K. Jag är också svensk här, vi måste ju ses! Kram!” wheresmybag.blogspot.com