Skriv-wannabe

fredag, oktober 07, 2005

Osynlige mannen kliver fram

Jag bestämde mig för att inte switcha till jag-person. Bestämde mig för att skriva in mer gammalt istället. Och det gick ju bra. Här kommer nytt slut på kap 4 tex.


Dagens sms kom från Marcus vid nio-tiden. Det hade varit radioskugga hela dagen, förmodligen för att han träffat Cissi igår. ”Hörde att du var i luleå? vad gör du där? hade du inte tänkt säga ngt? hur länge stannar du? ska vi inte ses alls i sommar? saknar dig otr mkt. du får gärna ringa.” Hon blev liggande med mobilen i handen, läste det om och om igen. Efter en lång stund, ända in på nästa teveprogram, skrev hon sitt första svar på flera dagar ”ville byta miljö o tankar, är hos gunilla och tobbe, passar deras katter, stannar nog i ca 10 dar, eller mer. vet inte vad jag ska göra sen. jag kommer att ringa, men inte än. saknar dig oxå. vill inte det, men jag gör det.”. Han skickade ett svar på en gång. ”tack!! jag älskar dig. väntar på att du ringer. hoppas det blir snart. älskar dig. god natt, älskade stell”.
Nedräkning tio nio åtta sju sex fem.. Där föll första tåren.

”Jag älskar dig.” Det var han som sagt det först, efter några veckors vårförälskat riktigt pirrigt film-medley-dejtande. En vardagskväll när de båda var trötta och hungriga och stod i kön på Konsum och sammanbitet och tyst räknade ner kunderna tills det skulle bli deras tur i kassan. Tunnelbanan hade gått oregelbundet och hon hade blivit sen efter träningen och han var hungrig och därför irriterad, det var det första han sagt när hon väl kommit fram. De hade gått runt i affären och håglöst lyft i maten och blivit ännu tröttare och slutat prata och bara tänkt mat mat mat. Där i kön hade han försökt skämta om något och hon hade grymtat ointresserat till svar. Då hade han dragit in henne i en hård kram, viskat i hennes öra. ”Har jag sagt att jag älskar att ha lågt blodsocker med dig, Stella?” Hon hade lett, viskat ”neej?” tillbaka och han hade viskat igen, mer allvar i det nu. ”Jag gör det. Och jag älskar dig.” Han släppte efter lite och de kysstes och hon var rädd för att hon hade dålig smak i munnen för att hon inte ätit på flera timmar och sen viskade hon tillbaka ”och jag älskar dig”.

Och det var det. Efter den händelsen var det tydligen klippt, gick inte att sluta.