Skriv-wannabe

måndag, oktober 31, 2005

I'll take you to the candy store

Whoah!
Har jag börjat tappa fokus helt, eller? Vilken rubrik. 50 Cent.

Men, det är inte som det ser ut, för jag hittade en blogpost i helgen som var en veritabel godisbutik för mig. Har varit så less så less på hela den här chick lit-historien och känt att vissa delar är bra, andra inte, men inte alls kunnat fixa de dåliga bättre. Frustrerande. Ta da blogpost, och nu ska jag speciellt fokusera på det här med issues. 3 st närmare bestämt : en stor, en mindre stor men viktig, en oviktig men som kan stå för lite dramatik. Alla huvudpersoner behöver detta magiska 3-tal.
Punkt två : subplots. Subplots som kan lyfta upp historien och föra den framåt i partier där huvudhistorien är lugnare. Hmmm... Intressant!
Punkt tre : make it matter more. Det är viktigt att huvudpersonen får som den vill för att... något annat stort jättebra kan hända då. Typ.

Så det här har jag suttit och klurat på idag på fm, och nu har jag kommit på lite saker som kan få skruv på alltihop. Hoppas jag. Major rewriting ahead. Stellas issues är klara, Johans med, subplots funderar jag vidare på, och make it matter more går in med issues.
Blir ni mycket nyfikna på hur det blir så får ni kommentera och spamma så kan jag avslöja lite.

Jag ska ge en vecka till på chick lit, och går det inte att fixa nu så får jag lägga bort den läääänge.
En sak kan jag säga iallafall, det är väldigt lärorikt att skriva dåligt och vilja skriva bra. Mycket lärorikt.

PS I morgon är det 1 nov och då kan man ägna en hel månad åt att skriva en bok i NaNoWriMo!

3 Comments:

  • Skall bli spännande att se hur det utvecklas. Ibl blir man ju spyfärdig på sina projekt, så är det bara. Erkänner att jag är lite avis på din drivkraft, jag blir less på mina egna alldeles för fort.

    By Blogger nb, at 12:32 em, oktober 31, 2005  

  • Men jag har lessnat hela livet på skrivprojekt, så... Nu är det mer att jag har börjat tänka på struktursaker, det gjorde jag inte förr. Inte för att jag tror på att sitta och planera en hel roman scen för scen, men det där med 3 issues tex. Mkt bra för mig. Konflikttänkande. Osv. En sak som saknats i denna var ju tex att Markus framstod som så dålig så varför skulle hon så överdrivet hålla fast vid honom? Med nya plotten så är det tydligare. Se där, strukturtänk är bra.

    By Blogger skrivo, at 5:08 em, oktober 31, 2005  

  • Om man ändå kunde ladda ned lite strukturtänkande :)

    (Ngn är extremt lat.)

    By Blogger nb, at 8:40 em, oktober 31, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home